Kevätvalmisteluja
Sartsa
2024-04-14 09:12:50 UTC
Siivosin etupihan ja istutin kukkapenkkiin orvokkeja ja muratin. Ensi
viikolla on kai vielä pakkasta, mutta orvokit kestävät aika hyvin
kylmää. Tokmannilta sai 5 orvokkia vitosella.
Kahden vuoden masis alkaa hellittää hieman, taas saa jotain aikaiseksi
ja konsertit kiinnostaa. Eilen siivosin keittiötä.
Vectum vestrum tenete!
Keke Ketonen
2024-04-18 18:05:37 UTC
Post by Sartsa
[...]
Valon määrä lisääntyy. Suurella osalla ihmisistä on vähintäänkin lieviä
kaksisuuntaisuuden piirteitä: keväällä piristytään ja syksyllä
masennutaan. Vähän niin kuin jotkut pelargoniat.
MR2
2024-04-18 18:48:17 UTC
Post by Keke Ketonen
Post by Sartsa
[...]
Kevätväsymys ja kaamosmasennus, siinä välissä sitten rospuuttoa.
MR
Jukka K. Korpela
2024-04-18 19:34:52 UTC
Post by MR2
Kevätväsymys ja kaamosmasennus, siinä välissä sitten rospuuttoa.
Kaamosta sensu stricto esiintyy vain pohjoisen napapiirin
pohjoispuolella ja eteläisen napapiirin eteläpuolella, mutta nössöille
tietysti ”kaamos” on aina kun on hämärää tai muuten mälsää.

Kevätväsymys taas on per se yksi laiskottelun muoto. Kehittyneempi muoto
ilmiöstä on todeta, että kun kaikki kuitenkin menee päin *******, niin
mitä ****** tässä kannattaisi yrittää, ainakaan jos kukaan ei maksa
siitä latin latia ja siitäkin verottaja vie ties miten monta %­:nttia.
Keke Ketonen
2024-04-18 20:10:29 UTC
Post by Jukka K. Korpela
Post by MR2
[...]
Lisäksi se napapiiri liikkuu kuin kuin joku jumppahirviö. Matkailullinen
napapiiri eli napapiirikylteillä merkitty napapiiri sen sijaan on
suhteellisen pysyvä ja liikkuu vain matkailutaloudellisten suhdanteiden
myötä kullakin hetkellä tarkoituksenmukaisimpaan paikkaan.
Post by Jukka K. Korpela
[...]
Ihmisten motivaatiorakenne on hyvin vaihteleva. Osa motivoituu
verottajan jättämillä prosenteilla tai euroilla ja osalle motivaatio
syntyy työtehtävien kiinnostavuudesta ja suuri osa kai on siltä väliltä.

Mediassa oli keskustelua siitä, kuinka ihmiset eivät Suomessa hakeutuisi
korkeapalkkaisempiin, vastuullisiin ja vaativiin työtehtäviin sen
vuoksi, että verotus on niin ankaraa. Itse en ole havainnut moista
ilmiötä, vaan kaikissa niissä organisaatioissa, joissa itse olen
työskennellyt, ei ole ollut ongelmia ns. pomopaikkojen täyttämisessä.
Itse asiassa olen välillä jopa hämmästellyt, kuinka paljon ihmiset ovat
valmiita ottamaan harteilleen lisävastuuta ja enemmän tehtäviä
suhteellisen pienen palkankorotuksen ja ns. korkeamman tittelin myötä.

Suorittavan, perustason tehtävien täyttämisen kohdalla sen sijaan on
välillä ollut ongelmia ja epäilisin sen liittyvän tarjotun palkkatason
alhaisuuteen enemmän kuin verotuksen ankaruuteen.
Sartsa
2024-04-19 05:19:26 UTC
Post by Keke Ketonen
Suorittavan, perustason tehtävien täyttämisen kohdalla sen sijaan on
välillä ollut ongelmia ja epäilisin sen liittyvän tarjotun palkkatason
alhaisuuteen enemmän kuin verotuksen ankaruuteen.
Näin vanhempana minua harmittaa, että menin alun perin lukioon amiksen
sijasta. Suorittava työ ei stressaa, hommat eivät seuraa töistä kotiin
ja muutenkin joissain hommissa on ihan hyvät liksat. Kun tein
dippatyötä, niin ne asiat pyörivät koko ajan päässä, kotonakin ja
nukkumaan mennessä. Stressaavaa. Semmoinen työ on hyvä, missä vapaa-aika
on oikeasti vapaata.
Vectum vestrum tenete!
Keke Ketonen
2024-04-19 09:54:30 UTC
Post by Sartsa
Post by Keke Ketonen
[...]
Epäilen vahvasti romantisoiduksi sitä, että työtehtävät olisivat
merkittävin asia sen suhteen, miten työt seuraavat vapaa-ajalle. Enemmän
kyse taitaa olla siitä, osaako ihminen itse päästää irti töistä.

Esimerkiksi varushenkilöillä homma on suhteellisen suoraviivaista
tekemistä ja tehdään vain se, mitä käsketään tekemään. Ei pitäisi
seurata vapaa-ajalle lainkaan, mutta silti varushenkilöt lomillaan
puhuvat lähinnä inttijuttuja - eivätkä ne jutut lopu edes asepalveluksen
jälkeen, vaan niitä jatketaan vuosia ja vuosikymmeniä.

Ja jos työtehtävistä itsestään pystyykin irrottautumaan, niin sitten
työhön liittyy lisäsi myös työyhteisö kaikkine kusipääpomoineen ja
idiottityökavereineen. Kyllä niissäkin märehtimistä riittää
vapaa-ajalle, jos on sellaista tyyppiä, että jaksaa niitä märehtiä.
Sartsa
2024-04-19 13:39:15 UTC
Post by Keke Ketonen
Post by Sartsa
Post by Keke Ketonen
[...]
Kyllä nuorempana hautausmaata 8 tuntia haravoidessa työt eivät
seuranneet kotiin. Silloin haaveilin työstä, jonka jälkeen ei tarvitsisi
käydä suihkussa ja jota ennen kannattaisi käydä suihkussa.
Tehtaan liukuhihnatyöstä tykkäsin erityisesti, sai keskittyä
suorittamiseen ja laadunvalvontaan. Päivän päätteksi oli hieno todeta:
"Valoin tänään 1500 kondensaattoria hartsiin."
Post by Keke Ketonen
[...]
Joo on se niin hienoa tulla henkilöstä henkilöksi.
Post by Keke Ketonen
[...]
No joo, jopa hautausmaalla murehdin yhden yön kyllä, kun kuulin että
yhdellä tytöllä siellä on syömishäiriö. Siellä oli kyllä paska
ilmapiirikin ja juoppo pomo. Sitten myöhemmin oli paljon mukavampia
työkavereita ja enpä ole murehtinut millä sävyllä joku jotain
kahvipöydässä saattoi sanoa.
Kun muutenkaan ei paljon liikuta mitä muut minusta ajattelevat.
Vectum vestrum tenete!
Keke Ketonen
2024-04-19 14:36:35 UTC
Post by Sartsa
Post by Keke Ketonen
Post by Sartsa
Post by Keke Ketonen
[...]
Minä en ole elämässäni ollut päivääkään töissä missään tehtaassa. Enkä
taida tässä elämässä ehtiäkään moista kokea ellei tästä nykyhommasta
tule potkuja, mitkä nyt ainakin näyttävät kohtuullisen epätodennäköisiltä.

Ja kun tarkkaan mietin tuota kotiasiaa, niin 2015-2019 jaksoa
lukuunottamatta olen tehnyt koko tämän vuosituhannen ajan töitä
enimmäkseen kotoa etänä.
Post by Sartsa
Post by Keke Ketonen
[...]
Alueen pysyvät asukkaat eivät arvatenkaan kuitenkaan valittaneet
haravoinnin laadusta tai pomon juopottelusta.
Jukka K. Korpela
2024-04-19 17:57:16 UTC
Post by Keke Ketonen
Minä en ole elämässäni ollut päivääkään töissä missään tehtaassa.
Minäpä olen! Ensin kerran noin kuukauden ns. prosessitehtävissä, joissa
piti seurata vanhempaa työntekijää ja noin teoriassa oppia hänen
hommansa, joita tein ehkä kerran tai kaksi. Oli kai vähän liikaa jengiä.
Toisen kerran olin ATK-hommissa tekemässä jotain optimointia, ja
kehittämäni ohjelma hoiti asiat vain noin kaksi kertaa hitaammin kuin
manuaalinen menettely.
Post by Keke Ketonen
Ja kun tarkkaan mietin tuota kotiasiaa, niin 2015-2019 jaksoa
lukuunottamatta olen tehnyt koko tämän vuosituhannen ajan töitä
enimmäkseen kotoa etänä.
Tähän vois suhtautua noin 2:della tavalla: ”etätyöt” ovat silkkaa
työnteon välttelyä, ja etätyö on tulevaisuus, jonka toteuttamiseen
tarvittiin ns. korona-pandemia.
Sartsa
2024-04-19 18:41:11 UTC
Post by Keke Ketonen
Post by Sartsa
Post by Keke Ketonen
Post by Sartsa
Post by Keke Ketonen
[...]
No ei kai, kun hautakivien takana oli pullopiiloja. Ylläripylläri!
Vectum vestrum tenete!
Sartsa
2024-04-19 05:23:05 UTC
Post by Keke Ketonen
Post by Sartsa
[...]
6 astetta pakkasta nyt ja lumipyryjä luvassa, saa nähdä, säilyvätkö
orvokkini hengissä.
Huhtikuu on kuukausista julmin. Joillekuille tulee keväällä masis,
minulle tulee aina vähintään hypomania. Hypot täytyy hyödyntää.
Eilen moppasin lattioita. Pitkään olin sitä mieltä, että pitäisikö mennä
johonkin laitosasumiseen loppusijoitukseen, mutta se olisi ihan kamala
vaihtoehto. Ne vie kaikki rahat ja olisi tosi ankeaa. Täällä Noialla
hiljattain tapettiinkin yksi ihminen sellaisessa asumisyksikössä, kun
siellä on narkkarit seassa.
Vectum vestrum tenete!
Keke Ketonen
2024-04-19 09:01:08 UTC
Post by Sartsa
Post by Keke Ketonen
Post by Sartsa
[...]
Täällä on ollut nyt öisin 10-14 astetta pakkasta. Lunta edelleen yli 60
senttiä. Ei tarvitse miettiä orvokkeja tai muitakaan ulkokasveja. Tai no
sen verran mietin, kun jääkaapissa oli pussillinen perunoita alkanut
itää, että istutan ne itäneet perunat maahan ehkä noin kuukauden
kuluttua. Katri Kulmuni puhui perunantaimista.
Post by Sartsa
[...]
Naapurin mummo oli yhden talven jossain palvelukodissa. Oli sinne
joutuessaan about hautaan kaatumaisillaan, mutta säännöllinen ruokailu
ja lepo palauttivat ja mummo kuntoutui niin, että muutti takaisin
kotiinsa. Tilapäinen laitosasuminen teki hänelle terää. Ikää on jotain
kasiviis. Reseptilääkenarkkareita sielläkin taisivat kaikki asukkaat
olla ja enimmäkseen muistisairaita.